Identity Management voor uw self-service apps met Azure AD B2C

Microsoft lanceert de publieke preview van Azure AD B2C. Azure AD B2C is een nieuwe dienst bovenop het Azure AD platform. De dienst helpt organisaties om consumenten te laten authentiseren bij business-to-consumer applicaties.

Self-service applicaties

Zoals we allemaal ervaren zijn er veel plekken op het internet waar we inloggen als consument. Banken, scholen, online bestelsites, webshops, games en nog veel meer. Bedrijven ontwikkelen steeds meer (web) applicaties om klanten te voorzien van eenvoud en gemak. Vandaag verwacht 70% van de consumenten self-serviceoplossingen van bedrijven. 40% verkiest zelfs self-service boven persoonlijk contact. ¹ Het wordt dus steeds belangrijker om met (web) applicaties klanten te voorzien van self-service. De ontwikkelaars van het identity management achter deze applicaties hebben te maken met een grote uitdagingen omtrent kosten, schaalbaarheid en veiligheid.

  • Kosten: Er moet veel code worden geschreven om identity management mogelijk te maken. Het is meer dan alleen inloggen. Je moet mensen helpen hun wachtwoord te herinneren en wachtwoorden resetten. Tegenwoordig kun je ook inloggen met sociale netwerken en wordt er soms om een extra authenticatie gevraagd via een telefoon. Deze innovaties zorgen voor een eenvoudiger én veiliger proces. Zelf dit proces ontwikkelen is duur en tijdsintensief. Beschikbare software is complex en heeft dure licenties.
  • Schaalbaarheid: Het identity management systeem is de kern van je applicatie. Het moet 24/7 beschikbaar zijn en het moet opschalen wanneer nodig. Als je een nieuwe actie lanceert moet je systeem de pieken kunnen verwerken. Dit betekent dat er voldoende hardware moet zijn om enkele pieken in het jaar op te vangen. Dit is een grote kostenpost.
  • Veiligheid: Lekken in consumentenapplicaties komen steeds vaker aan het licht. Om consumenten te laten inloggen moeten organisaties een lijst bijhouden met gebruikersnamen en wachtwoorden. Als deze gestolen worden is het gevolg imagoschade.

Azure AD B2C

Microsoft gaat deze uitdagingen aan met Azure Active Directory Business to Consumer. Deze centrale gebruikersdatabase is speciaal ontwikkelt voor het Business to Consumer scenario. De cloud identity service is eenvoudig te integreren in web applicaties en applicaties op alle mobiele platformen. Daarnaast kunnen consumenten inloggen met hun bestaande social media accounts.

Case study Real Madrid

Met de preview-versie van Azure AD B2C maakt Real Madrid verbinding met alle fans over heel de wereld. Lees de case hier.

“Azure Active Directory B2C helpt ons het stadion dichter bij onze 450 miljoen fans over de hele wereld te brengen. We kunnen content personaliseren en leveren over alle informatiekanalen. De vereenvoudigde registratie via sociale accounts zoals Facebook en de traditionele manier met een gebruikersnaam en wachtwoord zorgt voor een snel proces. We kunnen een naadloze ervaring bieden op mobiele toepassingen op ieder platform. Door Azure Active Directory B2C te gebruiken hebben we een geheel aangepaste aanmeldingspagina kunnen maken, zonder aangepaste code te hoeven schrijven. En met een Microsoft-oplossing op z’n plaats, hoeven we ons geen zorgen te maken over beveiliging, gegevenslekken en schaalbaarheid.”

Rafael de los Santos, hoofd Digitale Zaken, Real Madrid

Hierover verder praten? Neem gerust contact met mij op!